• English flag

”Åhh nej, hvor er jeg dum..”

Vi kan skamme os over forskellige ting: Vores egen krop, følelser, opførsel eller fortid. Skammen er den dybeste drivkraft i perfektionisme og diverse forsvarsmekanismer, som beskytter os mod sårede følelser og pinefulde situationer.
4. november 2011, 11:00

Alle mennesker kender til skam – det er en universel følelse, og de eneste, der ikke mærker skam, er dem, der ikke kan vise empati, eller som undgår at være sammen med andre mennesker. Selv om vi alle kender til følelsen af ”at føle sig forkert”, så er det faktisk en hemmelig følelse, som er tabubelagt.

Det fortæller forfatter og terapeut Sarah Zobel Kølpin, der er aktuel med en ny bog ”Tør du mærke livet?” fra Politikens forlag. Bogen handler om at finde nærvær og overskud til sig selv og andre. Sarah Zobel Kølpin kender udmærket selv til følelsen af ikke at være god nok, selv om hun jævnligt optræder på ugebladenes glitrede sider med kendte mennesker.

”Men jo mere vi ikke taler om skam, jo større indflydelse vil det have på vores liv,” siger hun med henvisning til den amerikanske psykolog Brene Brown, der har fokus på skam i sin videnskabelige forskning.

Sarah Zobel Kølpin definerer skam som en ”intens og smertefuld følelse eller oplevelse af og/eller en overbevisning om, at man er fuld af fejl og derfor ikke fortjener kærlighed og samhørighed”, fortæller hun.

Skamfølelsen er tæt forbundet med angsten for ikke at være god nok – angsten for at blive kritiseret og for at blive lukket ude af fællesskabet. 

”Den stikker sit ansigt frem i alle livets områder: i kærlighedsforhold, børneopdragelse, arbejde osv. Og hvis vi ikke tager hånd om den, vil den styre vores liv i det skjulte og forhindre os i at føle selvrespekt og trives med os selv,” mener Sarah Zobel Kølpin.

I stedet for at hamre sig selv oven i hovedet med fordømmelser og finde fejl på fejl, så anbefaler Sarah Zobel Kølpin, at du i stedet har fokus på, hvad du gør rigtigt – og samtidig opmuntrer dig selv til konstruktivt at lære af dine fejl.

”Det handler om at være åben over for sine svagheder, begrænsninger og historie, men med et stærkt ønske om at forbedre sig. Kald din egen indre medfølende stemme frem, når du næste gang føler dig presset,” lyder opfordringen fra Sarah Zobel Kølpin.