• English flag

Faste rutiner gør godt

For psykisk sårbare er det ekstra vigtigt at huske på de gamle leveregler om tre hovedmåltider om dagen – og at gå ordentlig tid i seng. For det styrker både krop og sind. Det fortæller klinisk diætist, Lene Kiib Hecht.
23. november 2010, 08:30

”Mange psykisk sårbare har en dårlig døgnrytme: Tilfældige spisetider – og nat og dag bytter plads. Derfor er det ekstra vigtigt,at søge tilbage til de gode gamle leveregler,” siger klinisk diætist Lene Kiib Hecht.

Stabile sove- og spisevaner er vigtige

”Det lyder lidt gammeldags og kedeligt, men det er vigtigt med morgenmad, frokost og aftensmad. Ellers forfalder man hurtigt til de nemme løsninger eller falder for tilfældige modefænomener i pressen om, at man f.eks. ikke skal spise brød, fedt eller kartofler,” siger Lene Kiib Hecht.

Hendes speciale er først og fremmest spiseforstyrrelser, og hun har et tæt samarbejde med PS Landsforening, som især samarbejder med pårørende til spiseforstyrrede. Imidlertid har Lene Kiib Hecht også en viden og indsigt i biokemi og kost, som gør, at andre psykisk sårbare kan bruge hendes råd.

Forbud er ikke vejen frem

”Alt for hurtigt opstiller vi regelsæt for, hvad der er forbudt/tilladt, men det er jeg faktisk imod.  Folk knækker meget hurtigt nakken, fordi det hele bliver for surt, svært og tungt. Og hvis man lytter til alle de råd, som findes i ugeblade og bøger, så kan man hurtigt isolere sig selv fra sammenhænge, hvor mad indgår. Og det er lige det modsatte af, hvad psykisk sårbare har brug for,” siger diætisten.

Lene Kiib Hecht ser en fare for, at netop psykisk sårbare er ekstra modtagelige over for bygen af trendy sundhedsbudskaber, som i øvrigt ofte er i modstrid med hinanden.

”Folk med psykiske lidelser har ikke de samme filtre over for at sortere i strømmen af information, for det er overskuddet måske ikke lige til. Og så er der risiko for, at man enten bliver fejlernæret eller sender sit blodsukker i gulvet flere gange om dagen,” siger Lene Kiib Hecht og fortsætter:
”Mad er biokemi for kroppen og giver de byggesten, som er nødvendige for at kunne stå fast på begge ben her i tilværelsen. Derfor er det vigtigt med ro og regelmæssighed, både når det gælder måltider og søvn.”

Spis det, du har lyst til

Og som ekspert anbefaler Lene Kiib Hecht, at man lytter til sig selv.
 
”Hvis det eneste, du kan forestille dig til morgenmad f.eks. er frugtyoghurt, som indeholder sukker som smagsstof, så spis det. Du ved bedst selv, hvordan du kan få morgenmåltidet til at fungere. Men så er det en god ide at putte noget groft ovenpå f.eks. ristet havregryn og nødder, fiberrigt drys eller müesli.”

Lene Kiib Hecht har stor erfaring med behandling af psykisk sårbare personer med spiseforstyrrelser. Hun arbejder på Ambulatorium for spiseforstyrrelser, Psykoterapeutisk Center Stolpegård i Gentofte og er desuden praktiserende diætist i Ganløse, www.diaetistklinikken.dk