• English flag

Proteiner kan være nøglen til bedre humør

For nylig er det kommet frem, at japanske kvinder er bedre beskyttet mod at blive deprimeret, fordi de spiser flere proteiner. Sundhedseksperter er dog ikke helt enige om, hvorvidt det hjælper på humøret at spise flere æg, mere kylling eller fisk. Endnu er der ikke store videnskabelige beviser for det. De er dog enige om, at det ikke skader at prøve.
31. maj 2011, 19:00

Proteiner kan gøre dig klogere på tre uger. Sådan lød konklusionen for nylig fra Københavns Universitet. Mænd i alderen 19 år til 31 år blev delt op i to grupper, hvor den ene gennem tre uger skulle fortsætte med deres normale indtag af protein, mens den anden spiste dobbelt så meget protein (cirka 3 gram per kropsvægt per dag) fra fortrinsvis mælk og kød. Efter forsøget viste det sig, at forsøgspersonerne, der fik ekstra protein, havde en betydelig højere opfattelses- og reaktionsevne. De lavede færre fejl i en række kognitive prøver end de forsøgspersoner, som havde spist en almindelig kost.

Behov for mere forskning i proteiner

"Flere offentlige kostanbefalinger omkring indtag af fedt, kulhydrat og protein fokuserer på at forebygge fedme og hjertesygdomme hos midaldrende. Vores forsøg viser, at der muligvis er behov for at tilpasse kostrådene, så slanke, fysisk aktive unge bliver anbefalet en anden kostsammensætning," siger professor Jens Kondrup fra LIFE, Københavns Universitet, der dog understreger behovet for mere forskning på området.

"Bodybuildere har i årtier indtaget en høj mængde protein uden, at det har dokumenterede bivirkninger. Og på baggrund af vores nye undersøgelse, udenlandske undersøgelser og WHO's proteinanbefalinger fra 2007, håber vi, at flere vil forske i fordelene ved et højt protein-indtag. Vi kan jo blandt andet ud fra undersøgelserne se, at forsøgspersonerne optog mere selen, B12 og andre vitaminer og mineraler. Om det alene skyldes den ekstra mængde protein, ved vi endnu ikke. Det kræver mere forskning, men alt peger i den retning," siger professor Jens Kondrup fra Københavns Universitet.

Især kvinder skal spise ekstra

Lotte Arndal, der er personlig træner for flere erhvervsfolk og har stor erfaring i at lægge kostplaner som folk, der deltager i en bootcamp, er ikke overrasket over de positive resultater. Hun mener, at danskerne - især kvinderne - får alt for lidt protein til hverdag.

"Flere kvinder spiser mindre kød og masser af salat, og samtidig fødes kvinder med et lavere indhold af et kemisk signalstof, serotonin, så de er i højere risiko for at lide af depression og angst. Når mange samtidig drikker for meget kaffe og dyrker for lidt motion, så blokerer man for dannelsen af serotonin," siger Lotte Arndal.

Kliniske diætister, som Detsocialenetværk.dk har talt med, påpeger, at danskernes behov for proteiner er rigeligt dækket ind. Og at problemet for mange depressive snarere er, at de spiser for meget.