• English flag

Depression kræver motion

Motion er godt for både krop og sjæl, viser forskningen. Men hvis motion skal have varig effekt på depression, skal der mere til end en ugentlig træningsdag. Derfor går læge Jesper Krogh nu i gang med at undersøge om to-tre gange motion om ugen er tilstrækkeligt.
30. august 2010, 14:20

Bly i benene. Lim i sofaen så kroppen klistrer tungt i puderne. Følelsen af uoverkommelighed er velkendt for mange mennesker med en depression. Derfor er det ekstra vigtigt at træne i det omfang, man overhovedet orker, understreger læge Jesper Krogh fra Psykiatrisk Center Bispebjerg.

”Med en depression kommer der ofte sygdomme som sukkersyge og øget risiko for blodpropper som følge af livsstilen, blandt andet fordi det er svært at komme op af sofaen. Derfor er det ekstra vigtigt at gøre forsøget og prøve at komme ud at røre sig,” siger Jesper Krogh.

Gå lidt mere i hverdagen

Gennem de seneste 30 år er der lavet adskillige forskningsprojekter om motions effekter på mennesker med depressioner. Ugeskrift for læger har blandt andet beskrevet, hvordan motion særligt har en effekt på lette og moderate depressioner. Meget tyder dog også på, at man skal bevæge sig mere end 30 minutter dagligt, før motion for alvor har en effekt på de depressive symptomer. Det kan for eksempel være at tage trapperne i stedet for elevatoren. Stå af et stoppested tidligere og gå hjem.

Komme en depression til livs

Læge Jesper Krogh fra Psykiatrisk Center Bispebjerg gennemførte sidste år et forsøg, hvor deltagerne mødte op en gang om ugen for at lave styrketræning. Formålet var at undersøge motions effekt på den psykiske tilstand hos mennesker med en depression, hvor personen  dog ikke tager anti-depressive piller. Og her var en time om ugen ikke nok.

Derfor går læge Jesper Krogh om kort tid i gang med et nyt forsøg, ”Demo2”, hvor folk med en klinisk depression – disse personer er heller ikke på medicin – kan være med på henholdsvis et cykel-træningshold og et wellness-afspændingshold to til tre gange om ugen. Så vil Psykiatrisk Center prøve at undersøge, om det er tilstrækkeligt til at komme en depression til livs. Projektet, som finansieres af Tryg-fonden og Nordea Danmark-Fonden, ventes at være afsluttet i begyndelsen af 2012.

Motion virker på psyken

Tidligere har det såkaldte ”Folkesygdomsprojektet” – et stort projekt gennemført af Sundhedsstyrelsen – vist, at motion har en god effekt. I alt deltog 21 psykiatriske afdelinger landet over i projektet, som gik ud på at gøre fysisk aktivitet til en del af den daglige behandling. I undersøgelsen konkluderer 68 procent af personalet, at patienternes psykiske tilstand er blevet bedre efter indførelse af motion i behandlingen. 65 procent angiver, at fysisk aktivitet har mindsket brugen af medicinering i mindre, i nogen eller ligefrem i høj grad. Og 61 procent siger, at motion i høj grad har gavnet patienterne under deres indlæggelse.

Rapporter og videnskabelige artikler

Fysisk aktivitet i psykiatrien

Fysiske behandlingsmetoder ved depression, lysbehandling, motion, magnetisme og søvnmanipulation

Exercise for depression

Artikler

Bevæg dig og gør din hjerne glad

Motion mod depression

Motion mod depression

Exercise and Depression