• English flag

Referat i dialoggruppe 5:

Tilpasning og støtte på arbejdspladserne


Moderator: Karl Bach Jensen, udviklingskonsulent i LAP

Oplægsholdere: 
Finn Antonsen, IT-medarbejder
Manfred Metter, social mentor ved Jobcenter Odense
Meral Mette Erdemli, frisørelev og modtager af mentorstøtte

Manfred Metter blev headhuntet i kommunalt regi som social mentor. Mentorstøtte er en frivillig gensidig aftale/samarbejde om fastholdelse eller indslusning på arbejdsmarkedet. Manfred fortæller, at borgeren er hans arbejdsgiver. Han snakker med borgeren om, hvad han/hun vil og prøver så at hjælpe med at rydde barrierer af vejen for at komme videre. Borgeren er i centrum, og han arbejder på borgerens præmisser. I første fase, hvor mentor og borger lærer hinanden at kende, mødes de typisk 1-2 gange om ugen. Derefter 1 gang om ugen, 1 gang om måneden og til sidst måske bare over telefonen. Manfred fortæller, at han altid er kontaktbar og står til rådighed 24 timer i døgnet.
 
Meral Mette Erdemli startede på teknisk skole som frisør men kunne ikke finde en lærerplads. Hun havde det rigtig dårligt og blev hele tiden afvist. Hun fik også at vide, at hun som alenemor til to nok ikke kunne klare det. Da hun hørte om mentorordningen, syntes hun, det lød spændende. Manfred hjalp hende til at finde en læreplads, og hun fortæller, at hun ikke for noget i verden vil undvære Manfred.
 
Diskussionen i dialoggruppen handler især om, at kommunerne og sagsbehandlerne ikke ved nok om ordningerne. Det er alt for forskelligt, hvordan ordningerne administreres og bruges i kommunerne. Der er mange gode ordninger, men de lapper over hinanden. Hvordan får vi skabt et overblik, og kan vi koge det sammen?